3 mituri comune despre momentele de joacă ale celor mici

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Joaca este partea cea mai frumoasă a copilăriei. Şi noi, actualii părinţi, cât am fost mici, ne-am jucat de dimineaţă şi până seară şi ne-am imaginat că suntem medici, profesori, cowboy sau orice altceva ne doream să fim. Iată că jocul permite copilului să îşi dea frâu liber imaginaţiei, să fie cine doreşte el să fie şi să facă ceea ce îşi doreşte să facă. În prezent, date fiind presiunile de pretutindeni şi multitudinea de cunoştinţe şi de abilităţi pe care trebuie să le dobândească copiii încă de la cele mai mici vârste, circulă tot felul de mituri în jurul momentelor de joacă.

3 mituri comune despre momentele de joacă ale celor miciAşadar, haideţi să demolăm în rândurile care urmează câteva concepţii greşite despre joc:

Bebeluşii nu se joacă. Foarte mulţi părinţi sunt de părere că bebeluşii nu se joacă, ci îşi petrec primele luni de viaţă mâncând şi dormind. Totuşi, bebeluşii se joacă foarte mult, chiar şi atunci când gânguresc, când vă zâmbesc înapoi, când vă strâng de deget sau de o şuviţă de păr sau când pur şi simplu privesc neîncetat către un obiect. Joaca este modalitatea prin care bebeluşii învaţă cele mai multe lucruri despre ei înşişi, despre ceea ce îi înconjoară şi despre cum să comunice cu ceilalţi. Chiar în primele lor luni de viaţă, bebeluşii învaţă despre cauză şi efect – de exemplu, atunci când aruncă o minge, aceasta cade – sau că un obiect continuă să existe, chiar dacă nu îl mai văd. Puteţi contribui la dezvoltarea lor prin intermediul jucăriilor educative, precum jucării zornăitoare, jucării din lemn vopsite în culori contrastante, instrumente muzicale, dar şi prin intermediul activităţilor distractive, cum ar fi cântatul, dansatul, bătutul din palme, uitatul în oglindă sau jucatul de-a v-aţi ascunselea.

Jocul nu este educativ. Poate că joaca nu oferă aceeaşi experienţă de învăţare pe care o oferă activităţile academice de la grădiniţă sau de la şcoală, dar este la fel de importantă şi poate cu mult mai educativă. Când micuţii se joacă, ei îşi extind abilităţile de gândire critică, dobândind în acelaşi timp capacitatea de adaptare şi flexibilitate. Jocurile în aer liber sunt deosebit de recomandate, la fel şi jocurile pe echipe şi jocurile de societate. De fapt, micuţii ar trebui să aibă parte atât de joacă structurată, joacă independentă, activităţi şi jocuri în interior, dar şi de joacă în aer liber.

Jucăriile sunt necesare pentru joacă. Unele jucării vin cu tot felul de reguli şi instrucţiuni, aşa că nu îi permit copilului să fie creativ şi să îşi dea frâu liber imaginaţiei. Cea mai bună modalitate prin care puteţi lupta împotriva acestor reguli şi instrucţiuni restrictive este aceea de a achiziţiona jucării fără reguli, numite adesea şi jucării deschise. În principiu, jucăriile deschise pot fi integrate în cadrul mai multor jocuri, indiferent că e vorba de teatru cu păpuşi, de un joc cu un magazin alimentar sau de un joc de construcţie. Exemple de jucării deschise includ foarte multe jucării din lemn, păpuşi, animale de pluş, blocuri de construit şi articole vestimentare. Practic, jucăriile îi permit copilului să îşi folosească propria imaginaţie şi să se joace cu ele după cum doreşte. Iată că lipsa unor reguli şi instrucţiuni încurajează imaginaţia şi creativitatea copilului.

Joaca este mai mult decât o activitate distractivă. Atunci când se joacă, copiii află mai multe lucruri noi despre ei înşişi şi despre lumea din jurul lor, dobândesc importante abilităţi de viaţă, explorează diferite interese, pasiuni şi talente, se pregătesc pentru viaţa adultă, îşi sporesc abilităţile de rezolvare a problemelor, îşi folosesc creativitatea şi imaginaţia, interacţionează cu ceilalţi şi îşi sporesc încrederea în sine.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *